Klaverens Hus - En resa i svensk klaverhistoria

Publicerad den 4 november 2025 kl. 14:26
Utställningsflygel Östlind & Almquist, Norrköpingsutställningen 1906

För oss som arbetar med att bevara och förfina klaverinstrumentens själ är äldre instrument mer än bara vackra föremål – de är levande läroböcker. Och det är just därför Klaverens Hus utgör en sådan unik nationell resurs. Denna institution har ägnat sig åt ett digert arbete: att samla, vårda och ställa ut den svenska klaverhistorien, med särskilt fokus på de instrument som tillverkades i våra egna piano- och orgelfabriker innan de lades ner under mitten av 1900-talet. 

Här handlar det inte om de vanliga museiföremålen. Klaverens Hus prioriterar sällsynta praktinstrument och unika patenterade eller udda konstruktioner – allt från flyglar och pianon (hammarinstrument) till orgelharmonier (tramporglar) och deras självspelande varianter. De lyfter fram konsthantverk, design och klang som lika viktiga storheter som själva mekaniken.

J.P. Löfberg & Co. praktpiano nr 438 ca 1896 (”svanhalspianot”)
Utställningspiano, Joh. Hagdahl Karlskrona. Världsutställningen i Philadelphia 1893

Kunskapskälla för yrkesverksamma

För oss pianostämmare och tekniker är samlingarna en ovärderlig kunskapskälla. Som det står i deras egna ord: samlingarna fungerar som ”uppslagsverk och läroböcker för instrumenttekniker”. Här får vi möjlighet att på nära håll studera och informera oss om äldre mekanik och konstruktioner som annars riskerar att försvinna för gott. Genom att bevara detta industriella kulturarv säkras även hantverkskunnandet för framtida generationer.

Klaverstämplar

Tidsmaskiner i trä och stål

Instrumenten på Klaverens Hus är inte bara tysta minnen – de är en klingande resurs! De spelbara klaveren används vid konserter och ger musiker och forskare chansen att uppleva musik i ett tidstroget utförande. De äldre instrumenten fungerar som ”tidsmaskiner” till musiken, eftersom de har andra egenskaper än de moderna. De erbjuder klang och spelkänsla som ger en djupare insikt i hur musiken ursprungligen var tänkt att låta.

Konstflygeln "Guldflygeln", J. G. Malmsjö, Göteborg, nr 8800
Pianostämmare Mårten Winnberg provspelar instrument på Klaverens Hus. Eva Helenius berättar och guidar.

Ett besök på Klaverens Hus är därmed inte bara en kulturell upplevelse, utan en investering i vår yrkeskunskap och en unik insyn i den svenska industrihistoria som ligger inbyggd i varje vacker tangent och välutvecklad mekanik.

 

Vi vill skicka ett särskilt tack till Eva Helenius, fil.dr, forskare och initiativtagare till föreningen Klaverens Hus, som gav oss en inspirerande och lärorik rundtur vid vårt besök i denna gedigna och vackra samling.

 

Läs mer och få besöksinformation på klaverenshus.se

Eva Helenius, fil.dr, musikforskare och initiativtagare till Föreningen Klaverens Hus